Dag 143&144 - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Rosa en Jesse - WaarBenJij.nu Dag 143&144 - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Rosa en Jesse - WaarBenJij.nu

Dag 143&144

Blijf op de hoogte en volg Rosa en Jesse

22 April 2013 | Indonesië, Batavia

Hoi allemaal,

Bedankt voor de lieve reacties! En de foto's van Borobudur probeer ik er zo op te zetten.

Ik zei in de vorige blog dat ik hoopte dat Jakarta ons de volgende paar dagen wat leukers zou brengen. Maar helaas... Onze eerste dag in Jakarta begon goed. We zijn rustig naar het National Museum gelopen wat goed aangeschreven stond in de lonely planet. Dit was ook voor het eerst eigenlijk een echt museum. Als je het in Europa zou plaatsen zou het niet opvallen. Het museum ging over de geschiedenis van Indonesië en vooral Java. Er waren veel sieraden van oude stammen en gevechtsvoorwerpen. Het was allemaal net iets te veel om alles gedetailleerd te bekijken maar overall was het erg leuk om te zien. Na het museum gingen we naar het vrijheidsmonument wat midden op het Vrijheidsplein ligt. Een grote toren met een vlam erboven op. Onderin zat een 'museum' wat een grote hal bleek met veel moslims die op de grond lagen te slapen. In de hal waren achter ruitjes verschillende taferelen te zien. We waren niet gekomen voor het museum maar om op de toren te gaan. Hiervoor stond helaas en kei lange rij in de brandende zon. Het was echt te heet om stil te staan dus deze hebben we laten schieten.
Omdat we niet langer dan twee dagen in ons hotel konden blijven moesten we gisteren ook tussendoor op zoek naar een ander hotel. Al vrij snel kwamen we een goed hotel tegen waar we inmiddels in zitten. Wat ook een missie was gisteren, was om een mooi en duur hotel te vinden voor de laatste nacht. Ik had er al een paar op booking.com gevonden en we zijn o.a langs het Grand Mercure geweest en het Mercure Kota. Tot nu toe ging het allemaal nog prima ondanks de extreme hitte. Nadat we de grote hotels hadden bekeken gingen we naar de oude koloniale buurt toe. Hier en trouwens ook al bij het monument roept iedereen je na en willen ze je aanraken of met je op de foto. De eerste drie keer was dit wel leuk maar als elke groep jongeren dit doet wordt je er al vrij snel behoorlijk gek van. De oude buurt was mooi om te zien hoewel veel oude gebouwen totaal vervallen waren. Wat vrij zonde is aangezien het prachtige gebouwen moeten zijn geweest. Na een drankje in Café Batavia hielden we een taxi aan om nog een Mercure hotel te bekijken. Helaas bleek dit de domste chauffeur uit heel Jakarta te zijn. Hij zei dat ie wist waar hij heen moet maar uiteindelijk kwamen we uit bij de ingang van een Amusement Park waar we 30.000 rupiah moesten betalen om naar binnen te komen. Dit weigerden we natuurlijk wat nog voor wat moeilijkheden zorgde. Daarom zijn we maar uit de taxi gestapt en weer weggelopen. We wilden een nieuwe taxi aanhouden om richting het hotel te gaan maar de taxichauffeur die op zich wel aardig was, reed weer langs en vroeg of hij ons kon helpen. We gaven het adres maar hij had geen idee waar het was. Een politieagent gaf hem nog uitgebreid aanwijzingen maar nee. Gedurende de rit is hij twee keer gestopt om de richting te vragen en uiteindelijk zette hij ons in het donker ergens random af omdat hij het blijkbaar niet wist. Daar stonden we dan midden in een enorme stad in het donker en we hadden geen idee waar we waren. We zijn toen maar gaan lopen en kwamen er gelukkig vrij snel achter waar we waren en hoe we moesten lopen. 's Avonds zijn we uitgeput en snel in slaap gevallen.

Ook vandaag begon op zich goed aangezien de taxichauffeur ons goed afzette bij het nieuwe hotel. De mensen van dit hotel zijn gelukkig een stuk aardiger dan die van het vorige dus dat scheelt. Vandaag wilde ik naar twee musea maar die bleken dicht. We hielden een taxi aan om naar het koloniale district te gaan om daar nog een kerk te bekijken. Deze chauffeur wist waar die heen moest maar had geloof ik geen zin om gewoon erheen te rijden. Eerst reden we een groot blokje om en vervolgens namen we de grootste omweg ooit. Na een half uur zette hij ons ergens af, niet waar we wilden maar op zich in de buurt. Daar stonden we weer in Jakarta, in de regen en niet echt een idee waar we waren. Gelukkig was er een busstation, en Jesse had gelezen dat de bussen betrouwbaar waren, en konden we de bus nemen. Uiteindelijk hebben we de kerk niet gezien maar wel het oude huis van generaal van Imhoff. Een prachtig oud huis uit de tijd van de VOC. Dat was mooi meegenomen. Omdat de musea dicht waren was er verder helaas niet veel te doen en besloten we naar een mall te gaan. Daar hebben we de rest van de middag gespendeerd en avond gegeten.

Het klinkt allemaal niet zo slecht maar als bijna iedereen onvriendelijk tegen je is of je naroept en als de taxi's je rippen en ergens in de middle of nowhere afzetten heb je het wel een beetje gehad. Wat op zich goed uitkomt want dan vinden we het een stuk minder erg om weer naar huis te gaan.

Nu weet ik dat jullie heel erg benieuwd zijn naar welk duur hotel we hebben gekozen voor onze laatste nacht. En dat is, tromgeroffel, het Grand Mercure Hotel. En we hebben de premium deluxe double room. Ga dat maar even opzoeken!

Tot snel!

Rosa en Jesse

• 22 April 2013 - 18:10

Aja:

Het is inderdaad een prachtig hotel met zwembad en fitness room.
    Kunnen jullie nog even van genieten.
    Goede reis terug!

• 26 April 2013 - 10:30

Coleman:

Bedankt voor de mooie fotos van Borobudur! Het was inderdaad prachtig. En wat een mooie park/natuur eromheen.

Tot gauw weer in Nederland. Hier zullen jullie geen last hebben van de warmte!
    Fijn en veilige reis terug!

Groet,

Coleman/Dad