Dag 149: Home sweet home. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Rosa en Jesse - WaarBenJij.nu Dag 149: Home sweet home. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Rosa en Jesse - WaarBenJij.nu

Dag 149: Home sweet home.

Blijf op de hoogte en volg Rosa en Jesse

28 April 2013 | Nederland, Amsterdam

Hoi allemaal,

Na 15 uur vliegen kwamen we gisteren om 6 uur 's ochtends aan op Schiphol. En wat is het hier koud zeg! Dat was wel eventjes wennen na vijf maanden in 30 graden te hebben geleefd.

We hebben een geweldige tijd gehad in Azië en het was een prachtige ervaring. Het hoogtepunt van onze reis was toch wel The Gibbon Trail in Laos. Het was onwerkelijk om over de jungle heen te zoeven. En daar hebben we ook een paar hele leuke mensen leren kennen met wie we nog steeds contact hebben. Naast The Gibbon Trail was de natuur van Laos ook het mooist. De Kong Lor Cave was fantastisch. 7 kilometer in een klein bootje door zo'n immense grot varen was prachtig en ongelofelijk. De Kuang Si Falls bij Luang Prabang moeten we natuurlijk ook niet vergeten. Die waren ook zo mooi, dat water met die prachtige kleur.

Cambodja had ons dan misschien wat minder mooie natuur te bieden maar de tempels van Angkor waren heel erg indrukwekkend. Zo veel en zulke grote tempels. Moet je eens voorstellen hoe dat er vroeger heeft uit moeten zien toen het nog intact was. Maar naast de wonderen van Angkor waren er in Phnom Penh de gruwelijkheden van Pol Pot nog te zien. Heel indrukwekkend om Tuol Sleng en The Killing Fields te hebben gezien en zo meer te hebben geleerd over die periode in de geschiedenis. Naast de culturele hoogtepunten had Cambodja ook nog eens super aardige mensen. Dat was wel een verschil met Laos waar de mensen misschien nog een beetje vast zaten in het communisme en niet al te vrolijk keken.

Het derde land wat we hebben bezocht was misschien samen met Singapore met het leukste land van de reis. De mensen waren aardig en er was ontzettend veel te doen. Van de tunnels van de Vietcong in zuid Vietnam tot het prachtige Halong Bay in het noorden. En tussen al die cultuur had je ook nog een paar heerlijke strandplaatsen langs de kust waar je lekker kon uitrusten en zonnen. Dan had je ook nog het oude stadje Hoi An dat ontzettend verschilde van het immense Ho Chi Minh City en de drukte van HCMC en Hanoi. Hier was het klein, oud en rustig.

Singapore was een heerlijke tussendoortje. Na 4 maanden in deels onderontwikkelde landen te hebben gereisd was het fijn om in zo'n grote en moderne stad als Singapore te komen. Singapore was een soort georganiseerde versie van New York. En het was zo schoon en de mensen spraken goed Engels en het had een aantal prachtige bezienswaardigheden.

Het laatste deel van onze reis was misschien niet het hoogtepunt maar het was weer een ervaring erbij. Eerst hebben we een week heerlijk gechilld en Bali en daarna hebben we de prachtige natuur (Bromo) en de rijke cultuur (Borobudur) van Java gezien. Na wat vallen en opstaan op Java kwamen we uiteindelijk heel en wel aan op onze laatste stop, Jakarta. Zoals iedereen heeft gelezen hebben we daar niet de beste ervaring gehad, maar ik zei altijd: 'Dan heb ik tenminste weer iets op de blog te schrijven'. Bovendien was het hierdoor ook een stuk minder erg om weer naar huis te gaan.

Kortgezegd hebben we de tijd van ons leven gehad en geweldige dingen meegemaakt. We hebben een totaal andere cultuur van slurpen, scooters en rochelen van dichtbij kunnen bekijken. We hebben prachtige dingen gezien en een aantal geweldige mensen leren kennen. We zullen deze reis voor de rest van ons leven blijven herinneren en wie weet volgen er nog meer!

Rosa en Jesse

• 28 April 2013 - 11:18

Ellen:

Hoi Rosa en Jesse,

We vonden het leuk om jullie belevenissen te volgen. De verhalen over Vietnam hebben me aan het denken gezet om misschien ook eens die kant op te gaan.
    Nu weer lekker genieten van de frisse lucht.

• 28 April 2013 - 11:20

Ria & Willem:

Welkom thuis en heel erg bedankt dat we deze ervaring met jullie mochten delen in dit reisverslag. We zien jullie al snel en zijn de komende week nog hier in Frankrijk. R&W

• 01 Mei 2013 - 22:46

Tante Tinie :

Dag Rosa en Jesse, jullie zijn thuis. Welkom en geniet even van rust om zoveel indrukken te
    verwerken. De terugreis is ook al vermoeiend, als je 's-morgens op Schiphol aankomt.
    Ja, het is hier nog koud, maar we gaan een betere tijd tegemoet.
    Wat zullen jullie veel te vertellen hebben denk ik, want schrijven is toch nog anders.
    En wat zullen jullie bruin geworden zijn.
    Hoe lang rust, voor jullie weer aan de slag moeten?
    Het zal wennen zijn, weer thuis.
    De computer is knap, die jullie reisverslagen konden melden aan zovelen.
    Het zal fijn zijn, om jullie te ontmoeten op het feest van Sjoukje in Breda.
    Ik denk dat jullie daar ook bij zullen zijn.
    Komt er een boekje uit met al jullie verslagen?
    Hebben jullie gisteren toch wel kunnen genieten van de koningsdag op t.v.?
    Voor jullie heel iets anders, maar was wat mij betreft een prachtige dag,
    waar Nederland trots op kan zijn.
    Dank voor jullie reisverhalen en lieve groeten van jullie Tante Tinie