Dag 139&140 - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Rosa en Jesse - WaarBenJij.nu Dag 139&140 - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Rosa en Jesse - WaarBenJij.nu

Dag 139&140

Blijf op de hoogte en volg Rosa en Jesse

18 April 2013 | Indonesië, Jogjakarta

Hoi allemaal,

De afgelopen twee dagen hebben we cultureel gedaan in Yogya. Gisteren hebben we het rustig aangedaan en hebben we lekker uitgeslapen. 's Middags zijn we als eerste naar de zwembaden van de sultan gegaan. Hier in Yogya heb je het Kraton, het paleis van de sultan. In hetzelfde gebied van het paleis heb je het oude badhuis van de sultan. Het was een mooi en rustig complex met drie grote baden. Bij de ingang probeerde verschillende locals zich als gids aan ons te verkopen maar gelukkig wisten we ze van ons af te blazen. Naast de baden met betoverd groen/blauw water had je ernaast nog kleine badhuisjes, sauna's, en kleedhokjes. Van die ruimtes was niet veel meer over maar de baden waren prachtig om te zien.
Wat hier ook gebeurde, wat ons in Indonesië al eerder is overkomen, was dat jongeren met ons op de foto wilden. Waarschijnlijk is het omdat we lang zijn maar de exacte reden weten we niet maar het blijft grappig!
Na de royale baden gingen we naar een museum vol met Indonesische relikwieën. Er lagen veel mooie accessoires en zwaarden. Ook waren er prachtige handgemaakte puppets. Zo zijn we op een rustig tempo langs alles gelopen en hebben we alles rustig bekeken.

Vandaag gingen we het paleis van de sultan bezoeken. Net zoals in Solo woont de sultan nu nog in het paleis en daarom mag je ook niet overal in. Bij de ticketcounter zeiden ze ook dat een gids verplicht was, maar omdat we in Solo al veel over de paleizen hadden geleerd wilden we hier geen gids. Gelukkig deed de gids er niet moeilijk over en mochten we zonder gids het paleis bekijken. Dit paleis was een stuk groter dan in Solo en ook wel wat mooier. Er waren een aantal mooie grote zalen met prachtige pilaren. Op een gegeven moment kwamen we bij een zaaltje met glazen wanden met een prachtig plafond van rood en goud. En er hingen ook geweldig mooie lampen die waarschijnlijk van Nederlandse origine waren. Nadat we het paleis zo op ons eigen tempo hadden bezocht zijn we door de stad terug gelopen richting de Beringharjo markt. Hier waren vooral veel locals en traditionele kleding te vinden. Niet veel voor ons te koop dus maar altijd leuk om een markt te bezoeken en lekker mensen te bekijken.

Het laatste deel van de dag hebben we besteed aan uitzoeken hoe we bij Borobudur gaan komen. Maar hoe dat allemaal zal gaan horen jullie later aangezien we morgen naar Borobudur gaan. Spannond!

Tot snel

Rosa en Jesse